DC-3 eli Douglas Commercial 3 oli kiinteäsiipinen, kaksimoottorinen ja yksitasoinen matkustaja -ja kuljetuskone, jota valmistettiin 1930-luvun puolivälistä alkaen yli 13 000 kappaletta. DC-3 eli Dakotasta tuli yksi tunnetuimmista konemalleista, koska se oli kaikkien aikojen suosituin kuljetuslentokone ja sen sotilasversiot C-47 ja C-53 palvelivat toisessa maailmansodassa useamman maan ilmavoimissa, ml. Yhdysvallat, Englanti ja Neuvostoliitto. DC-3 oli huolloltaan yksinkertainen ja siksi toimiva sotilaskäytössä. Myös sodan jälkeen se oli suosittu konemalli lentoyhtiöiden ja ilmavoimien käytössä myös alhaisen hintansa ansiosta. Tätä sama konetta valmistettiin lisenssillä myös Neuvostoliitossa vuoteen 1952 nimellä Lisunov Li-2.

DC-3 Suomessa

Toisen maailmansodan päätyttyä USA:n ilmavoimille jäi ylimääräisiä koneita, joita sitten myytiin edullisesti eteenpäin. Suomessa näitä ostettiin mm. Finnairin, Veljekset Karhumäen sekä Suomen ilmavoimien käyttöön. Suomen ilmavoimat käyttivät konetyyppiä samoin kuin sodanaikainen USA oli käyttänyt eli sekä kuljetuslentolaivueen kalustona että laskuvarjojääkäreiden hyppykoneena. Ilmavoimien sarjanumerointi aloitettiin DO-4:sta ja DO-1 alkaen kolme edellistä konetta olivat DC-2 kuljetuskoneita. DC-3:ssa oli automaattipilotti, mutta Suomessa se otettiin pois päältä, koska suomalaiset lento-opettajat ja kouluttajat ajattelivat sen rappeuttavan lentäjien ohjaustaidot. Alkuperäinen autopilotti ei nimittäin osannut pitää konetta oikealla lentokorkeudella, joten sitä piti ohjata käsin joka tapauksessa, oli autopilotti päällä tai ei. Koneena DC-3 oli 19,66 metrinen ja kahden miehen miehistön lisäksi se pystyi ottamaan 28-32 matkustajaa. Siinä oli 2xPratt&Whitney Twin Wasp 14 moottoria ja sen suurin nopeus oli 346 km/h ja matkalentonopeus 266 km/h. Suomen ilmavoimat käyttivät DC-3 koneita aina 1970 luvun loppuun saakka, kunnes sen tilalle hankittiin Fokker F.27 koneita. Yksi viimeisistä iskuista konetyypille oli vuoden 1978 Rissalan lento-onnettomuus DC-3 koneella.

DO-8

DO-8 eli OH-LCD ”Lokki” on nykyään Airveteran Oy:n omistuksessa oleva museokone. Se oli vuoteen 2014 Helsinki-Vantaan lentoasemalla muistomerkkinä, kunnes se kunnostettiin Vantaan Asuntomessuille nähtävyydeksi 2015. Asuntomessujen jälkeen se on ollut Suomen Ilmailumuseon pihalla. DO-8 historiaan kuuluu Normandian maihinnousu kapteeni Brauerin lentämänä, kun se kuljetti 101.maahanlaskudivisioonan 506. rykmentin D-komppanisn miehiä..

Lentäminen