Kun ensimmäinen erä lentämistä vastaan oli voitettu ja ihminen saatu ilmaan oli aika miettiä useamman henkilön kuljettamista kerralla, koska aika nopeasti havaittiin, että lentokone oli nopein tapa liikkua paikasta toiseen. 1920-luvulla Junkers oli ensimmäinen, joka sai aikaan sellaisen kapasiteetin, että matkustajien lennättäminen ei ollut enää tappiollista. Suomen ensimmäinen lentoyhtiö Aero perustettiin syksyllä 1923, mikä tekee siitä maailman viidenneksi vanhimman lentoyhtiön. Alkuvuosina Aeron käyttämät lentokoneet olivat kaikki vesilentokoneita ja lähtivät liikkeelle Katajanokan varsin vaatimattomasta lentosatamasta. Aeron reittilennot suuntautuivat aluksi vain Tallinnaan ja Tukholmaan. Suomen omat, sisäiset reittilennot, alkoivat vasta 1930-luvun lopulla. Aerosta tuli myöhemmin Finnair. Vuosikymmenen suurin sensaatio oli amerikkalaisen postilentäjä Charles Lindberghin Atlantin ylittänyt lento New Yorkista Pariisiin vuonna 1927, joka vauhditti osaltaan lentämisen yleistymistä ympäri maailmaa. 1930-luvun alkupuolella Boeing 247, Douglas DC-1, DC-2 ja DC-3 sekä Junkers JU-52 olivat taivaiden hotelleja ja kuljettivat matkustajia isommassa määrin. Luonnollisesti 30-luvulla lentäminen oli vain harvojen ja rikkaiden mahdollisuus. Sota-aika vei kehitystä edelleen ja varsinkin pommikoneiden kehittäminen vei matkustajakoneita eteenpäin ja esimerkiksi brittien Lockeed Constallation ja De Havilland Comet olivat aika olennaisesti kehitetty brittiläisten pommikoneiden pohjalle, ja Cometin tuhoutuminen johtui pommikonemallisen koneen paineistamattomuudesta. Eli siirtyminen sotakoneesta matkustajalentokoneeksi ei välttämättä ollut se oikea reitti. 1950-luvulla saatiin kehitystyötä eteenpäin ja markkinoille tulivat ensimmäiset kapearunkoiset suihkumatkustajakoneet, mutta vielä 50-luvullakin lentäminen oli matkustajille hintavaa ja 1960-luvulla esimerkiksi lentämisen luvatussa maassa Yhdysvalloissa 40% valkoisista amerikkalaisista ei ollut lentänyt lentokoneessa. 1950-luvun alussa tulivat suihkumatkustajakoneet. Ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone oli De Havilland Comet, mutta sen käyttö lopetettiin teknisten ongelmien aiheuttamien onnettomuuksien jälkeen 50-luvun alkupuolella. 1960-luvulla lentomatkustaminen lisääntyi ja Douglas kehitti DC-8 koneen mutta samalla joutui talousvaikeuksiin ja McDonnell osti yhtiön osakekannan ja valtasi yhtiön – syntyi McDonnel Douglas. 1970-luvulla koneiden koot kasvoivat ja lentomatkustamisesta tuli liikkumismuoto, joka oli yhä useamman saatavilla. Suurin nykyisin lentävä lentokone on Airbus A380, joka voi ottaa jopa 800 matkustajaa mukaansa, jonka lisäksi koneeseen voi lisätä vielä rahdin. Nykyaikaisten matkustajakoneiden lentonopeudet vaihtelevat 500-1000 km/h.

Airbus

Airbus on 1970 perustettu eurooppalainen matkustajalentokoneiden toimittaja. Se työllistää yli 50 000 ihmistä ja toimii Ranskasta käsin. Itseasiassa sen on Ranskan, Saksan ja Englannin yhteishanke. Airbus yhtiön ensimmäinen konemalli oli Airbus A300. Suomessa Patria Aviation valmistaa Airbus A380 spoilerit. Nykyisiä malleja, joita on vielä valmistuksessa ovat kuljetuskone A300-600ST, joka tuli markkinoille jo 1994. A318 matkustajakoneessa on 107 matkustajapaikkaa ja konetta on tehty vuodesta 1999, samoin saman sarjan A319 ja A320 sekä A321 koneita valmistetaan yhä. Myös laajarunkokone A330, jonka valmistus aloitettiin 1994 jatkuu edelleen, samoin kuin A350, joka tuli lentomarkkinoille 2013. Airbus yhtiöllä on suunnittelussa myös A400M sotilaskone, jonka ensilento oli 2009 mutta puolustusmenojen leikkaukset ovat lykänneet tämän konetyypin todellista markkinoille tuloa.

Tupolev

Tupolev on venäläinen lentokonevalmistaja, jonka koneita on lähinnä venäläisillä yhtiöillä. Esimerkiksi Tupolev Tu-234 on keskipitkänmatkan matkustajalentokone, joka voi kuljettaa 99-166 matkustajaa riippuen täysin matkustaman asettelusta. Koneen voimanlähteenä on 2 kpl Avuadvigatelin PS90P moottoria. Koneen lentonopeus on 850km/h ja lakikorkeus peräti 21 600m. On myös Tupolev TU-334 kone, joka on lyhyen matkan matkustajakone 102 matkustajalle. Tupolevin koneista ei löydy suomenkielellä hirveästi tietoa. Esimerkiksi Boeing 757 kaltainen Tupolev TU-204 on tuttu näky kansainvälisillä lentokentillä. Se voi kuljettaa jopa 212 matkustajaa ja sitä lennättävät lähinnä Aeroflot, Cubana de Aviacion sekä Air Koryo. Lisäksi Syyrian Syrianair on ottamassa Tu-204SM mallin käyttöönsä. TU-204 koneita on valmistettu 73 kappaletta.

Boeing

Boeing on vanhimpia vielä olemassa olevia matkustajakoneita valmistavia yrityksiä. Se tuottaa palveluita ja tuotteita niin ilmailuun kuin aseteollisuuteen ja yritys perustettiin jo 1916. Nykyisellään sillä on yli 160 000 työntekijää. Sen kuuluisimpia tuotteita ovat mm. toisen maailmansodan pommikoneet B-17 Flying Fortress sekä B-29 Superfortress. 1997 Boeing osti kilpailijansa McDonnel Douglasin. Boeing on tuottanut markkinoille useita lentokoneita monien lentoyhtiöiden käyttöön mutta viime aikoina sen suunnittelu ja toimitus on kokenut kolauksia onnettomuuksia ja muiden ongelmien kautta. Boeing 787 Dreamliner lensi ensilennon 2009 ja niitä on valmistettu jo noin 500 konetta.

Lentäminen