Sähkölentokoneet eivät vielä ole tulleet markkinoille kuin erikoisuuksina, mutta kaikki tietävät, että on vain ajankysymys koska ne syrjäyttävät nykyiset konetyypit. Sekä Norjan teknologia- ja turvallisuusasiantuntijat että Finavia kertovat, että ensimmäisiä sähkölentokoneita nähdään maiden sisäisessä lentoliikenteessä vuonna 2025. Sähkölentokoneiden kehitysvauhti on ollut huimaa ja monet isoista toimittajista on mukana kehitystyössä vahvalla panostuksella. Esimerkiksi Yhdysvaltalainen lentoyhtiö Jet Suite on tilannut jo yli sata sähkölentokonetta Zunun Aerolta. Koneet ovat 6-12 paikkaisia ja niiden toimitusajat ovat 2020-luvun alkupuolella. Esimerkiksi Siemens, joka kehittää koneita Rolls Roycen ja Airbusin kanssa lennätti täysin sähköisen eFusion lentokoneensa ensilennolle huhtikuussa 2016, mutta kone oli siinä vaiheessa vain yksipaikkainen pienkone. Teknisesti olisi jo nyt mahdollista matkustajakoneen rakentaminen sähkölentokoneeksi, mutta sertifioinnit, lainsäädäntö sekä lentokenttien infran vuoksi todennäköisempi versio on näiden koneiden kaupallinen käyttö 2025-2030.

Suomen ensimmäinen sähkölentokone

Suomalainen ensimmäinen sähkölentokone oli Pipistrel Alpha Electro joka lensi ensilentonsa 2018. Sen taustalta löytyy Finavia ja Helsingin Sähkölentokoneyhdistys. Projektin tavoitteena on saada tietoa sähkölentämisestä lentoaseman kehitys- ja suunnittelua ajatellen.

Sähkölentokoneet ja lentokenttä

Tällä hetkellä matkustajakoneen turnaround time eli matkustajien purkaminen ja uusien lastaaminen on noin 20 minuuttia – miten sähkölentokoneet pystyvät tähän, on vielä kysymyksen alla. Lentokenttien tehontarve on jo nyt suuri sillä lentokentillä tarvitaan sähköä linja-autojen, autojen ja hinausajoneuvojenkin käyttöön ja tulevaisuudessa vielä pikalatauksen lentokoneille, tai lentokoneiden parkkiajat pitenevät(?) Suomessa sähkölentämistä sovelletaan todennäköisesti lyhyiden lentomatkojen liikenteeseen, jolloin energiapiikit eivät ole yhtä jyrkkiä kaukolentokoneiden liikennepiikin kanssa.

Lentoliikenne ja ilmasto

Lentoliikenne vastaa nykyisellään noin 2% globaaleista kasvihuonepäästöistä mutta ilmastonmuutoksen kannalta ongelma tulee siinä, että lentoliikenne kasvaa kaiken aikaa. Sähkölentokoneet olisivat ilmastotavoitteiden kannalta merkittävä kehitysaskel. Sähkölentokoneet vähentäisivät myös 60% lentomelusta ja pienentäisivät polttoainekustannuksia, joka voisi näkyä jopa lentolippujen hinnoissa. Sähkölentokoneet tulevat olemaan kevyempi ja energiatehokkaampia kuin nykyiset lentokoneet. Niille riittää myös lyhyemmät kiitoradat.

Lentäminen